پیشنهاد مامرور کتابمقالات

زیباترین بهارها | مروری بر کتاب آغازی بر یک پایان

زیباترین بهارها همیشه از دل سخت‌‎ترین زمستان‌‎ها، فرا رسیده‎‌اند. زندگی از درون مرگ سر بر می‌‎آورد چنان که بهار از درون زمستان، و این تجدید خلقت با انقلاب‎‌هایی مکرر انجام می‌پذیرد. هر فرد ممکن است در طول زندگی خویش، انقلاب‌‎های فردی متعددی را تجربه کند و به وضوح متوجه تغییر و دگرگونی خویش شود؛ اما سخت‌‎ترین آغازها و انقلاب‌‎ها، شاید مخصوص تغییر حکمرانی‌‎ها و نظام‎‌های حاکم بر کشوری بوده ‎است که مردمانش سال‎‌ها با هر زحمت و مشقتی، با آن ساخته‎‌اند و حالا می‎‌خواهند آن را تغییر دهند. تغییری که اگر از انقلاب درونی افراد نشأت نگرفته باشد، زیاد دوام نخواهد آورد. در این مرور کوتاه به بررسی مختصر کتاب آغازی بر یک پایان می‌پردازیم.

کتاب آغازی بر یک پایان

نوشته‎‌های شهید سید مرتضی آوینی پس از شهادت ایشان به صورت پراکنده و محدود توسط نشرهای مختلف، جمع‌‎آوری و به چاپ رسید. به استثنای سه کتاب «فتح خون»، «فردایی دیگر» و اولین جلد از مجموعه «آینه‎‌ی جادو» که شهید آوینی خود در زمان حیات، مقالات را تدوین و انتخاب کرد، باقی آثار ایشان در واقع جمع‌‎آوری مقالاتی پراکنده در نشریات گوناگون است که بنا به تشخیص و سلیقه‎‌ی ناشرین مختلف دسته‎‌بندی و منتشر شده است. کتاب آغازی بر یک پایان مجموعه‌ای از مقالات شهید سید مرتضی آوینی است که بیش‌تر وجهه‌‎ی نظر اعتقادی و سیاسی او را نشان می‌‎دهد که در چهار بخش تنظیم و گردآوری شده است. بخش اول حاوی نوشته‌هایی است که نویسنده در سوگ امام خمینی (ره) و تبیین جایگاه ایشان در تاریخ حیات باطنی انسان نوشته است. بخش دوم آغازی بر یک پایان مقالاتی درباره‌ی مبانی حکومت دینی و نظام ولایت فقیه، خصوصا در تقابل با نظم سیاسی غالب در عالم متجدد و غربی را در بر می‌‎گیرد. بخش سوم کتاب آغازی بر یک پایان به فاجعه‌‎ی نسل کشی مسلمانان در بوسنی اختصاص یافته و تشکیل امت متحد اسلامی به مثابه راهی برای مواجهه با سیطره‎‌ی نظم نوین آمریکایی بر جهان پیشنهاد شده است. و بالاخره در بخش چهارم و پایانی کتاب آغازی بر یک پایان، نویسنده انقلاب اسلامی را دلالتی تأویلی بر سپری شدن عصر تمدن غرب می‌‎داند و بشارت می‌‎دهد که تا آن وضع موعود که انسان در انتظار اوست فاصله‎‌ای چندان باقی نمانده است.

سید شهیدان اهل قلم

نویسنده کتاب آغازی بر یک پایان، شهید سید مرتضی آوینی نه در عالم تعریف‌ها و واژه‌‎ها بلکه در دنیای واقعیت صاحب اندیشه‌‎ای ارزشمند و اثرگذار است. او که پس از شهادت‎ش به سید شهیدان اهل قلم لقب گرفت، دارای قلمی روان در نگارش و توصیفاتی دل‌‎انگیز است که سبب می‎‌شود تا متن در ذهن خواننده مجسم شده و زنده باشد. او حتی در  نوشتن متن‎‌های نظری، اعتقادی و سیاسی، سعی می‌‎کرد تا از توصیفاتی استفاده کند که روح خواننده را با خود همراه کرده، از کسل‌کننده‌بودن متن کاسته و در یک جمله پیامی ارزشمند، به او منتقل کند. در  قسمتی از کتاب آغازی بر یک پایان آن‌جا که می‎‌خواهد سخن گفتن درمورد کشتار مسلمانان  بوسنی و هرزگوین را بیان کند، می‎‌نویسد: «حلقوم‌‎ها را می‎‌توان برید، اما فریادها را هرگز؛ فریادی که از حلقوم بریده بر می‌‎آید، جاودانه می‎‌ماند.» یا در بخشی دیگر از همین کتاب می‎نویسد: «زمین مهبط است، نه  خانه‌‎ی وصل. در این جا نور از نار می‌‎زاید و بقا در فناست و قرار در بی‌‎قراری. زمین معبر است نه مقر…»

آغازی بر یک پایان

بگویید همه بخوانند!

اگر بخواهم تنها یک نویسنده را نام ببرم و بگویم باید همه‌‎ی کتاب‌‎هایش را خواند، بدون شک اسم سید مرتضی آوینی را خواهم آورد. شهید سید مرتضی آوینی، رمان نویس و داستان نویس نیست. او مقاله می‎‌نوشت و متن مستندها و فیلم‌‎هایش را به نگارش در‎می‌‎آورد. سید مرتضی حقیقت را می‎‌دید و آن را همان‎‌گونه که دیده و لمس کرده بود می‌‎نوشت. آن گونه که با خواندن و غرق شدن در نوشته‌هایش می‌‎توان صدای خمپاره‎‌ها را شنید و گرد و خاک بلند شده از خاکریز هنگامه‌‎ی نبرد را دید. البته قبل از خواندن کتاب‎‌ها و دست‌نوشته‌های شهید آوینی، به شما توصیه می‎‌کنم که صدای او را بشنوید. یک بار هندزفری را بردارید و در تاریکی شب، آن هنگام که هیچ‎ صدایی ذهن آدم را مشغول نمی‌‎کند، یکی از  صوت‎‌های روایت فتح را بشنوید و چشمانتان را همان هنگام، ببندید. بدون شک تجربه‌‎ی بی‎‌نظیری را برایتان رقم خواهد زد. پس از این تجربه‎‌‌ی شگفت انگیز، حالا پیشنهاد می‎‌کنم به سراغ خواندن کتاب‎‌های او از جمله آغازی بر یک پایان بروید. وقتی می‎‌خواهید متن‎‌ها را بخوانید دیگر به طور معمولی نمی‌‎خوانید، بلکه صدای شهید آوینی در درون شما طنین‌انداز می‌‎شود و انگار که همان لحظه، خود او دارد با شما کتاب را می‎‌نویسد و می‌خواند. تفاوتی نمی‎‌کند که در چه سن و سال و چه مقطع تحصیلی و با چه موقعیت شغلی‎ و در کدام جایگاه اجتماعی‎ قرار دارید؛ هر کجا که هستید، کتاب‌های او را بخوانید. پیشنهاد می‎‌کنم برای خواندن آثار شهید آوینی، ابتدا از کتاب روایت فتح شروع کنید.

آغازی بر یک پایان را چه کسانی بخوانند

شهید آوینی در کتاب آغازی بر یک پایان، ژرفای انقلاب اسلامی ایران را به گونه‎‌ای بیان می‎‌کند که در هیچ کتابی گفته نشده و هیچ نویسنده‌‎ای تاکنون، این‌گونه ننوشته است. نویسنده سعی می‎‌کند تا انقلاب و  تاثیراتش بر جهان و جهانیان را به وضوح برای خواننده بیان کند. نقش پررنگ امام خمینی (ره) و پس از ایشان رهبری مقام معظم رهبری در ادامه‌دار بودن اثرات انقلاب اسلامی، اثر‌گذاری این واقعه بر اندیشه‌‎ی مردمان بوسنی و هرزگوین، تقابل واقعه‌‎ی انقلاب اسلامی با نظم نوین آمریکایی در جهان، از آن مطالب مهم و قابل تأملی‎‌ست که افراد جامعه باید بدانند و درمورد آن فکر کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا