پیشنهاد مامرور کتابمقالات

نبرد اسلام ناب با اسلام آمریکایی | مروری بر کتاب انقلاب اسلامی و تداول قدرت

انقلاب اسلامی و تداول قدرت، گردآوری سخنرانی‌ها و گفتگوهای آیت‌الله میرباقری درباره‌ی انقلاب اسلامی است که در سه بخش و چهارده گفتار جمع‌آوری شده است. کتاب با تحلیل وضعیت و موقعیت کنونی انقلاب‌اسلامی در مقیاس ملی، منطقه‌ای و جهانی شروع می‌شود و سپس به بررسی مأموریت‌های دستگاه ریاست جمهوری و بررسی جریان‌های سیاسی با توجه به آرمان‌های انقلاب می‌پردازد. در انتهای کتاب هم هشدار می‌دهد که اگر الگوی توسعه غربی از سوی جمهوری اسلامی دنبال شود، خطر نفوذ و استحاله فرهنگی، جامعه را تهدید خواهد کرد؛ لذا باید توسعه غربی را افشا نمود و به تولید الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و دولت‌سازی اسلامی پرداخت. برای آشنایی بیشتر با کتاب انقلاب اسلامی و تداول قدرت، ادامه این مطلب را از چی کتاب بخوانید. 

درگیری تاریخی از انبیاء الهی با فراعنه تا انقلاب اسلامی با غرب

«درگیری تاریخی بین جریان انبیای الهی و اوصیای آن‌ها از یک‌طرف و فراعنه تاریخ از طرف دیگر، در فرهنگ قرآن و اهل بیت بیان شده است. این درگیری یک نزاع تاریخی است که از یک طرف بر محور توحید و اقامه آن، و از طرف دیگر بر محور دنیا پرستی و شیطنت است؛ این درگیری در نقطه اوج خود در دوران معاصر همان درگیری تمدن جدید غرب با ادیان الهی از جمله اسلام است؛ این درگیری در دوران ما در تنش بین انقلاب اسلامی و جریان تجدد تمثل و تحقق پیدا می‌کند.»

انقلاب اسلامی و تداول قدرت

دال اصلی کتاب انقلاب اسلامی و تداول قدرت، درگیری تمدنی انقلاب اسلامی با غرب است. فرقی ندارد این درگیری در مقیاس جهانی در مقابل با غرب با سرسپردگی ایالات متحده باشد، یا در مقیاس منطقه‌ای، که یک دوقطبی بین اسلام ناب انقلاب اسلامی با اسلام لیبرال، با قرائت ترکیه و اسلام خشن وهابیت؛ در هر دو سو این نبرد و درگیری ادامه دارد. صف‌بندی کنونی منطقه این‌گونه است که اسلام ناب در یک‌طرف و کل تمدن مادی غرب و گرایش‌های انحرافی از آن در طرف مقابل قرار دارند. همچنین در مقیاس ملی هم تحلیل مأموریت دستگاه ریاست‌جمهوری، تابع درک از مأموریت انقلاب اسلامی است.

اما مأموریت انقلاب اسلامی فقط ملی نیست. این مأموریت معطوف به جامعه جهانی است که ایدئولوژی دیگری را در مقابل ایدئولوژی مدرن مطرح کرده است. با این درک، پدیده‌ی انتخابات در جمهوری‌اسلامی هم در درون وضعیت کلی انقلاب‌اسلامی در جامعه‌جهانی اتفاق می‌افتد؛ لذا درگیری بین انقلاب با جریان تجدد، بی‌شک در متن انتخابات هم نقش ایفا می‌کند. همچنین در سایر حوادث مانند الگوی اقتصادی و مذاکرات با غرب و سایر موارد ملی هم تابعی از فهمی از مأموریت انقلاب اسلامی است.

در بخش آخر کتاب انقلاب اسلامی و تداول قدرت، میرباقری از نفوذ فرهنگی غرب و الگوی توسعه‌غربی سخن می‌گوید. وی معتقد است، جریان غرب‌گرا وابستگی فرهنگی به غرب دارد. این وابستگی در برنامه‌ دولت‌ها به‌عنوان الگوی توسعه دنبال می‌شود. جریان غرب‌گرا دنبال این است که جمهوری اسلامی را تبدیل به تابعی از غرب کند. از این رو باید همه‌ی جریان‌های جبهه انقلاب اسلامی با جریان غرب‌گرا و تکنوکرات مرزبندی کنند. از طرفی باید توسعه غربی را افشا نمود و به تولید الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و دولت‌سازی اسلامی پرداخت.

نویسنده تمدنی

نویسنده کتاب انقلاب اسلامی و تداول قدرت، آیت‌الله میرباقری است. او از برجسته‌ترین نظریه‌پردازان زنده انقلاب اسلامی است که در حال حاضر ریاست فرهنگستان علوم‌اسلامی قم و عضویت در مجلس خبرگان رهبری را هم بر عهده دارد. وی ده‌ها عنوان کتاب و سخنرانی درباره مسائل تمدنی انقلاب اسلامی از زوایای مختلف دارد. مهم‌ترین دغدغه‌ی او در این سال‌ها تعمق و تفکر حول درگیری‌های تمدنی انقلاب اسلامی با غرب و غرب‌گرایان اعم از درگیری در حوزه‌ی علم، حکومت، سبک‌زندگی و… بوده است.

جایگاه کتاب انقلاب اسلامی و تداول قدرت در سایر آثار نویسنده

 کتاب «انقلاب اسلامی و تداول قدرت» به دلیل آنکه عمدتاً مبتنی بر گفتگوها و سخنرانی‌های عمومی است، نثر ساده‌تری به نسبت سایر آثار میرباقری دارد. ولی قبل از این کتاب، برای آشنایی بیشتر با آرای میرباقری، کتاب «بینش تمدنی: منظومه اعتقادات اجتماعی» که تقریری از کلام اجتماعی حجت‌الاسلام میرباقری که توسط حسین مهدی‌زاده، نگارش شده است، شروع خوبی برای آشنایی با آراء و نظرات استاد میرباقری است. آخرین کتاب چاپ شده از ایشان هم کتاب «حکمت تاریخ» است.

در حول انقلاب اسلامی با رویکرد نظری کتاب‌های زیادی نگارش شده است؛ ولی این کتاب از این باب خاص است که مباحث روزآمد سیاسی مثل مسائل منطقه، انتخابات ریاست‌جمهوری، جریانات سیاسی داخلی، مذاکرات و اقتصاد مقاومتی را هم از دید نظری و تمدنی در درگیری با جریان تجدد تعریف و تحلیل کرده است.

انقلاب اسلامی و تداول قدرت

چرایی مطالعه و مخاطب کتاب انقلاب اسلامی و تداول قدرت

کتاب انقلاب اسلامی و تداول قدرت از آنجا که توسط یکی از متفکرین برجسته انقلاب‌ اسلامی نوشته شده است، کتاب قابل توجهی برای علاقمندان علوم‌ انسانی‌خوانی است که به مطالعه حول بنیان‌های فکری و تمدنی انقلاب اسلامی علاقه دارند، به‌طور ویژه به دلیل تحلیل‌های سیاسی و سیاستگذاری‌های تمدنی که این کتاب به آن‌ها می‌پردازد. ساده‌فهم بودن کتاب می‌تواند هم ویژگی خوب کتاب باشد و هم ویژگی بد آن؛ خوب از آن جهت که باعث می‌شود مخاطب بیشتری با آن ارتباط برقرار کند و بد از آن جهت که شاید عمق مطالب سایر کتاب‌های میرباقری را نداشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا