پیشنهاد مامرور کتابمقالات

سکونت ۸ ساله | مروری بر کتاب اجاره نشین خیابان الامین

تا به حال به نقطه عطف زندگی‌تان فکر کرده‌اید؟ آن اتفاق ویژه و خاص که مسیر زندگی را تغییر می‌دهد و سرنوشت ما را به قبل از رخ دادن آن واقعه و بعد از آن تقسیم می‌کند؟ این‌جور وقت‌ها به عقب که نگاه می‌کنیم این گزاره در ذهنمان شکل می‌گیرد که: «همه چیز می‌توانست طور دیگری رقم بخورد اگر…» بعدش گاهی حس رضایت است و گاهی حسرت و پشیمانی. برای جمال اما سرشار از حس رضایت بود. جمال فیض اللهی که با دعوت یک دوست، پایش به سوریه باز شده، هشت سال در سخت‌ترین سال‌ها اجاره‌نشین خیابان الامین می‌شود تا توفیقی که نصیبش شده از دست ندهد. اجاره نشین خیابان الامین شرح دل‌دادگی جمال فیض اللهی است که در چی کتاب به معرفی آن می‌پردازیم. 

داستان کتاب اجاره‌نشین خیابان الامین

اجاره نشین خیابان الامین هشت سال از زندگی کسی را روایت می‌کند که به گفته خودش تا آخر همه خلاف‌کاری‌ها رفته است. جمال قاچاقچی به همراه دوستش ارسلان که کار و باری حسابی در ترکیه به هم زده بودند و سرمایه هنگفتی به جیب. اما ناگهان ورق برمی‌گردد و جمال به سفری دعوت می‌شود که همه چیز برایش از نو آغاز می‌شود. گویی یکبار دیگر متولد شده باشد…

«بهشان گفتم: آقا این قصه‌های تاریخی کربلا و شام، همه دروغ است. همه داستان است. مثلاً یک سردار جنگ که برای خودش شأن و مقامی دارد، چرا باید بزند توی گوش حضرت رقیه؟! بر فرض که خیمه‌گاه امام حسین را آتش زده‌اند؛ امام حسین را هم شهید کرده‌اند؛ سرهای بریده را هم برده‌اند؛ حالا چرا یک سردار که همه دشمنانش را کشته، باید بزند بیخ گوش یک بچه سه‌ساله؟! این بعید است؛ این حرف‌ها ساختگی است»

این حرف‌های جمال پیش از رفتن به سوریه است. نه اینکه فقط این جملات را گفته باشد، اعتقاد قلبی داشته که هرچه در کربلا رخ داده قصه است.

در این کتاب ما فراز و فرود زندگی هشت ساله او را در جنگ سوریه و مواجهه با داعش به نظاره می‌نشینیم. گاهی می‌خندیم، گاهی بغض می‌کنیم و گاهی با خواندن ظلم‌های وحشیانه از خشم و نفرت لبریز می‌شویم.

بررسی کتاب اجاره‌نشین خیابان الامین

اجاره نشین خیابان الامین خاطرات شفاهی جمال فیض اللهی است که توسط علی‌اصغر عزتی پاک در بهار ۹۸ ثبت و در سال ۹۹ انتشار یافته است. کتاب رمان‌گونه و دراماتیک است که به طور مستند به نگارش در آمده است و در دسته خاطرات و زندگی‌نامه قرار می‌گیرد. مطالعه این کتاب فهم عمیق‌تر و دقیق‌تری از وضعیت پیش از شروع رسمی جنگ سوریه به مخاطب ارائه می‌دهد. چرا که سفر جمال پیش از آغاز جنگ و در ابتدای ناآرامی‌ها در آن کشور بود. چالش‌هایی که او به عنوان یک ایرانی در آن روزها با آن مواجه بود، وضعیت مردم و نوع روابطی که بین آن‌ها حاکم بود، نحوه انتشار اخبار و شایعات و… اطلاعاتی است که لابه‌لای سطور این کتاب در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد.

اجاره نشین خیابان الامین یک روایت جذاب و خواندنی از خلافکاری است که مقیم حرم می‌شود. تعمیرات و نظافت آستان حضرت رقیه (س) را به عهده می‌گیرد. موکب‌داری می‎کند و پس از آغاز جنگ سوریه خادم مدافعین حرم می‌شود. با خواندن این کتاب تاریخ جنگ گسترده یک دهه اخیر را به نظاره می‌نشینیم. مبهوت می‌شویم و عبرت می‌گیریم. در عین حال سیر تکاملی یک انسان را با تمام فراز و فرودهایش لمس می‌کنیم. از تجربیات نابش غرق لذت می‎شویم و به حالش غبطه می‌خوریم.

داستان زندگی جمال یکبار دیگر این حقیقت را به ما یادآور می‌شود که قرار گرفتن در مسیر الهی منوط به گذشته روشن نیست، که اراده و توکل می‌خواهد و خدا برترین توبه‌پذیر مهربان است.

نقد کتاب اجاره نشین خیابان الامین

همانطور که گفتیم این کتاب خاطرات شفاهی است. لحن آن صمیمی و خوش‌خوان است و بخش زیادی از این جذابیت را مدیون زاویه دید بکر خود است که تا پیش از این در کمتر کتابی می‌توان شبیه آن را یافت. این روایت جذاب و نفس‌گیر از زاویه فردی روایت شده که هیچ نسبیتی اعم از سیاسی و حتی فرهنگی با بخش‌های مختلف حاضر در صحنه درگیری‌های سوریه ندارد و این همان نکته‌ای است که به اهمیت آن می‌افزاید.

کتاب در روایت خود نیز از طنزی خفیف و ناب بهره می‌برد که به شیوایی و زیبایی متن افزوده است هرچند که شیرازۀ نهایی این متن مستند، روایتی تلخ از تراژدی خانمان‌سوزی است که یک کشور را به سمت ویرانی و نابودی سوق می‌دهد. اتفاقی که راوی در موارد متعددی اشاره‌های جذاب و تلخی به آن دارد.

شاید بتوان گفت نقطه ضعف کتاب عدم دسته‌بندی مناسب مطالب به لحاظ تاریخی و تقدم و تاخر رویدادهاست. در حین مطالعه با خاطراتی مواجه هستیم که پشت هم نوشته شده‌اند و تفکیک درستی برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است. با این همه، متن کتاب از دل برآمده است و لاجرم بر دل نیز می‌نشیند. جمال فیض اللهی خودش است و این یک‌دلی با مخاطب است که کتاب را متمایز می‎کند.

جمع‌بندی

خواندن کتاب اجاره‌نشین خیابان الامین، به علاقه‌مندان کتاب‌های خاطرات، سفرنامه‌نویسی و علاقه‌مندان به داستان‌های واقعی پیشنهاد می‌شود. این کتاب دانش شما را نسبت به اوضاع داخلی سوریه پیش از جنگ و پس از جنگ با داعش افزایش می‌دهد.  روایت کتاب مستند و غیر‌ایدئولوژیک است و از همین منظر بسیار دلنشین و باور پذیر و قابل اعتنا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا