مقالاتمقالات آموزشی

معرفی چند کتاب درباره سلمان فارسی

سلمان فارسی را همه می‌شناسیم؛ همان مردی که در پی یافتن حقیقت سفر کرد و در مسیرش به ناب‌ترین حقایق دینی رسید. نه فقط امروز که بیش از هزار سال است نام این مرد بر سر زبانها افتاده. در این بین هم خیلی‌ها داستان‌هایی راست و دروغ سر هم کرده‌اند تا شخصیتی باب دل خودشان از این مرد بسازند. برای همین ما اینجاییم تا بهترین و پربازدیدترین کتاب درباره سلمان فارسی را به شما معرفی کنیم. اگر شما هم دوست دارید داستان زندگی این مرد بزرگ را از منابع معتبر بخوانید، همراه چی‌کتاب باشید.

سلمان فارسی پیشگام رابطه ایران و اسلام

«محمدمهدی اشتهاردی» را که می‌شناسید؟ ایشان در زمان حیاتشان چندین و چند کتاب مذهبی نوشتند تا گوشه‌ای از خلأ کتب دینی در ایران را پر کنند. یکی از آثار ارزشمند ایشان مجموعه‌ای ده‌جلدی به نام «داستان زندگی اصحاب پیامبر» است. در این مجموعه زندگی‌نامه و خصایل هر یکی از صحابه خاص حضرت بیان شده است. یکی از این‌ کتاب‌ها هم به زندگی سلمان فارسی اختصاص دارد. از خوبی‌های این مجموعه این است که می‌توانید هر جلد کتاب را جداگانه تهیه کنید. 

کتاب «زندگی پر افتخار سلمان فارسی، پیشگام رابطه ایران و اسلام» را انتشارات آستان قدس رضوی بارها تجدید چاپ کرده است. این کتاب در هر نوبت چاپ، در اندازه‌های مختلف به بازار عرضه شده و بین حدود ۱۷۰ تا ۲۱۰ صفحه دارد. استقبال بی‌نظیر از این اثر نشان می‌دهد که بی‌اغراق بتوان آن را یکی از بهترین کتاب های درباره سلمان فارسی دانست.

پارسای پارسی

سلمان فارسی متعلق به زمان یا مکان خاصی نیست. سال‌های سال است که نامش بر سر زبان هر مسلمانی رفته و به قول مولانا هر کسی از ظن خود یار سلمان شده است. در این شاعران فارسی زبان هم سهم بسزایی داشته‌اند. خیلی از شعرا در تمثیل‌ها یا داستان‌واره‌هایشان از سلمان گفته‌اند و برخی او را استعاره کرده‌اند. برخی به‌وضح از او حرف گفته‌اند و برخی وی را در بهترین ظرف‌ها و طبق‌های تشبیه گذاشته‌اند تا شعرشان تابناک شود.

«محمدرضا ترکی»، شاعر و نویسنده آبادانی است که حاصل سال‌ها تحقیقش را در کتابی با نام «پارسای پارسی» منتشر کرده است. او در این کتاب به ادبیات نظم و نثر هزار سال گذشته سفر کرده است و ره‌آوردش کلماتی است از زبان شاعران و نویسندگانی که عاشق سلمان بوده‌اند و در آثارشان جایی فاخر برایش در نظر گرفته‌اند. این کتاب تجلی این ضرب‌المثل است که: «خوشتر آن باشد که سرّ دلبران، گفته آید در حدیث دیگران».

کتاب پارسای پارسی، پنج فصل دارد و شامل «سفر به روشنا»، «در آیینه آیین‌ها»، «در قلمروی شگفتی‌ها»، «در قلمروی نظم فارسی» و «ضمیمه: باطل است آنچه مدعی گوید…» می‌شود. این کتاب یکی از شاعرانه‌ترین کتاب های درباره سلمان فارسی است.

سلمان فارسی استاندار مداین

یکی دیگر از کتاب های درباره سلمان فارسی را «احمد صادقی اردستانی» نوشته است. این کتاب شانزده فصل دارد و هر فصلش زاویه‌ای از زوایای زندگی پر رمز و راز سلمان را فاش می‌کند. در این کتاب همه داستان‌ها و حدس‌وگمان‌هایی که درباره زندگی این مرد بزرگ وجود دارد، بیان شده است. برای مثال در بخش داستان تولدش، می‌خوانیم که عده‌ای فکر می‌کنند سلمان فارسی اصفهانی است، برخی او را شیرازی می‌دانند و عده‌ای ادعا می‌‌کنند او اهوازی و شاید هم شوشتری است. 

با همین مثال کوتاه متوجه می‌شویم که نویسنده فقط نظر خودش را به ما تحمیل نمی‌کند و دارد سلمان را از چشم‌های مختلف می‌بیند و از گوش‌های مختلف می‌شوند. 

کتاب «سلمان فارسی استاندار مداین» را مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم چاپ کرده است و چیزی حدود ۴۰۰ صفحه دارد. البته عجیب هم نیست. نویسنده در این کتاب از تولد تا مرگ سلمان را بررسی کرده و حتی به همسر و فرزندانش نیز پرداخته است.

سلمان ما

روش داستان‌گویی یکی از بهترین روش‌های توصیف زندگی یک فرد است؛ مخصوصاً اینکه این افراد از گذشته دوری باشند و خواندن زندگی‌نامه‌شان مستلزم حفظ کردن ارقام و اعداد و نام‌های مختلف باشد. در واقع برای اغلب مردم خواندن کتاب‌های زندگی‌نامه جذابیتی ندارد. انگار آن‌ها را به زور پای درس تاریخ نشانده‌اید و دارید یک‌سری اعداد و ارقام را در ذهنش جا می‌دهید. همین افراد وقتی پای داستان و فیلم پیش می‌آید، چنان شیفته و مشتاق هستند که حتی یک فصل یا قسمتش را هم از دست نمی‌دهند. شاید مثال خوبش سریال مختارنامه باشد.

رمان «سلمان ما» چیزی شبیه سریال مختارنامه یا حتی شیرین‌تر و شیواتر از آن است. در این کتاب رمان زندگی سلمان را در سه فصل می‌خوانید. متن کتاب بسیار روان است و هیچ پیچیدگی خاصی ندارد؛ برای همین هم اکثر گروه‌های سنی را شیفته خودش می‌کند.

این کتاب را «رضا کاشانی اسدی» نوشته و انتشارات سوره مهر آن را چاپ کرده است و به‌جرئت یکی از جذاب‌ترین کتاب های درباره سلمان فارسی است.

سیمای کارگزاران علی بن ابی‌طالب امیرالمومنین

کتاب «سیمای کارگزاران علی علیه السلام» یک مجموعه چهار جلدی است که در مجموع حدود ۳.۳۰۰ صفحه دارد. در این چهار جلد به‌صورت مجزا، همه جوانب زندگی صحابه و یاران امام علی بیان شده است. جلد اول کتاب به زندگی استانداران و فرماندهان ایشان می‌پردازد. در جلد دوم درباره کارگزاران ایشان در ناحیه مصر و بصره صحبت می‌شود. جلد سوم به معرفی دبیران و مسئولان اقتصادی حضرت اختصاص دارد و  جلد چهارم به فرماندهان نظامی و انتظامی و بازرسان و ناظران بازار.

این چند جلد کتاب را می‌توانید به‌صورت مجزا هم تهیه کنید. آن‌هایی که دستی بر آتش دارند، می‌دانند که زندگی سلمان فارسی در کدام جلد بررسی شده است. بله. درست حدس زدید. در اولین جلد این کتاب، درباره چندوچون شکل‌گیری حکومت اسلامی صحبت شده و ویژگی‌های کارگزاران مختلف بیان شده است. در همین کتاب می‌خوانید که چه شد سلمان فارسی برای رسیدگی به امور مداین، به این شهر فرستاده شد.

سخن پایانی از کتاب های درباره سلمان فارسی

در این نوشته با شما از کتاب های درباره سلمان فارسی گفتیم. چند کتاب پرمخاطب و پرفروش را در این زمینه معرفی کردیم که هر کدام برای گروه سنی یا گروه فرهنگی خاص مناسب است. برخی زندگی‌نامه‌ها را می‌پسندند. برخی اهل پژوهش‌ هستند و ردپاها را دنبال می‌کنند و برخی دوست دارند اوقات فراغتشان را با خواندن داستان‌های زندگی افراد مشهور پر کنند. ما در این نوشته برای همه سلیقه‌ها پیشنهاد دادیم. راستی شما کدام کتاب را خوانده‌اید؟ کدام کتاب برایتان جذاب‌تر بود؟ برای ما در بخش نظرات از پیشنهادها و تجربه‌هایتان بگویید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا