پیشنهاد مامرور کتابمقالات

تئوریزه کردن الگوی سازش با اشغالگر | مروری بر کتاب فراتر از واپسین آسمان

تا کنون کتاب‌­های زیادی با موضوع فلسطین، تالیف و ترجمه شده اما این کتاب، فراتر از واپسین آسمان، شاید متفاوت‌­ترین آن­ها باشد. کتابی با رویکردِ متفاوت به فلسطین که جزو شناخته‌شده‌ترین اسناد جهانی دربارۀ فرهنگ و مردم فلسطین است. بیشتر کتاب‌هایی که با موضوع فلسطین نوشته شده، رویکرد حماسی و سیاسی دارد اما چشم‌انداز ادوارد سعید در اثر حاضر، بررسی زندگی اجتماعی و فرهنگی مردم فلسطین است. کتابی دور از مظلوم‌نمایی با درون‌مایه‌ای سیاسی. با مرور این کتاب همراه چی‌کتاب باشید.

زاده تبعید | فراتر از واپسین آسمان

ادوارد سعید در مقدمه، این کتاب را فرآوردۀ تبعید خوانده و اشاره‌ای به زندگی­اش می­کند که چگونه اسرائیل او و تمام خانواده‌اش را از فلسطین اخراج کرد تا سالیان سال ناچار به زندگی در کشورهای دیگر شوند. او ۵۱سال پس از این کوچ اجباری و در سال۱۹۸۶ پرسشی را مطرح می­کند که « فلسطینیان برای تغییر وضع موجودشان، باید چه بخش­هایی از تاریخ و هویتشان را حفظ و چه بخش­هایی از آن را رها کنند؟»

او راه نجات فلسطینیان را نگاهی دوباره به مبانی  هویتی خویش معرفی می­کند؛ هویتی که توسط اسرائیل و بعضی از کشورهای عربی نشانه گرفته شده است، هویتی که سبب شده تا فلسطینی­ها خود را فقط عرب بدانند نه یک فلسطینی. به عقیده سعید، هویتی که از انسان فلسطینی در جهان شکل گرفته، انسانی است با چفیه، نقاب و مسلح که نماد انسان تروریست و خرابکار است.

ادوارد سعید تلاش کرده در این کتاب به سراغ ارائه تصویر جدیدی از مردم فلسطین برود.

نویسنده پس از انتشار این کتاب، سفری به سرزمین­های اشغالی داشته و روایت او از شهر و کشوری که در کودکی آنجا بوده، بسیار دردآور است.

روایت سعید از وضعیت فلسطینیان

در این کتاب با روایتی از مردم فلسطین مواجهیم که سرزمین یکپارچه و متحدشان تجزیه شده و در کشور خود به مهاجرانی تهی‌دست تبدیل شده‌اند. پست­ترین شغل­ها را دارند و در مقایسه با یهودیان از حقوق کمتری برخوردارند. مردمانی که در وطن عربی خود، ناچار از یادگیری زبان عبری شده‌اند.

اعتراف به شکست ایده صلح

ادوارد سعید در نوشته­های خود، مخالف مقاومت مسلحانه علیه اسرائیل است، از ایده صلح میان مردم فلسطین و صهیونیست‌ها دفاع می­کند و از گروه­های مقاومت به بدی یاد می­کند. او در مقاله­ای می­گوید: «ایدۀ فلسطینی، ایده‌ای از زندگی در کنار هم، احترام به دیگران، و به رسمیت‌شناسیِ مشترک است.» اما در مقاله‌ای که پس از معاهده میان سازمان آزادی‌بخش فلسطین و اسرائیل در سال ۱۹۹۳ نوشته و و در چاپ‌های جدید به کتاب ضمیمه شده، به شکست ایده صلح اعتراف می‌کند و می­گوید: «صلح، در برابری است و منظور من آزادی و برابری برای دو ملت است. غیر از این نمی­توان این روند را صلح نامید.» معاهده‌ای که در آن از طرف جنبش آزادی‌بخش فلسطین به رهبری یاسر عرفات، امتیازات بسیار زیادی به صهیونیست­ها داده شد تا جایی که فلسطینیان طرفدار سازش، مثل ادوارد سعید نیز نتوانستند در برابر چنین خیانتی سکوت کنند.

نقد و بررسی کتاب فراتر از واپسین آسمان

مترجم یعنی حامد شهیدیان به خوبی از عهده ترجمۀ این اثر برآمده و با اثری خوش­خوان مواجهیم. همچنین عکس­های ژان مور از فلسطینیان، به زیبایی اثر افزوده است اما از جهت محتوایی همان­طور که نویسنده به شکست ایدۀ صلح اعتراف می­کند، باید گفت که طبق نظرسنجی‌های اخیر امروزه و ۳۷ سال پس از انتشار این کتاب، ۸۰ درصد مردم فلسطین تنها راه نجات خود را مقاومت می­دانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا