علیه اسلام آمریکایی | مروری بر کتاب جدال دو اسلام
شیعه حول “اکملت لکم دینکم” شکل میگیرد. یعنی دین، همه دین است و دین کامل را انسان کامل میتواند محقق کند. صدها سال بر انسان قرن بیست و یکمی گذشت و امامی نداشت، چون دینی نداشت، دینی نداشت که امام طلب کند و انقلاب سال پنجاه و هفت، انقلاب ظهور دین نبود، بلکه انقلابی با ظهور “مجدد“ دین بود. مردم ما علیه ظلم و تحجر قیام کردند و فکر اسلام ناب را جایگزین اسلام سلطنتی، اسلام التقاط، اسلام سرمایهداری و در یک کلمه اسلام آمریکایی کردند.
این حرفها برای من نیست، اینها همان سالهای منتهی به انقلاب از زبان امام این امت به گوش رسید، و از چنان بینش و ژرفایی برخوردار بود که به یکباره، بر جان مسلیمن حقیقی جهان نشست و مردم ایران بار امانت به دوش کشیده و قبول مسئولیت کردند تا اولین حکومت اسلامی را پس از ائمه اطهار در ایران عزیزمان پیریزی کنند.
کتاب جدال دو اسلام کتابی ست مملو از سخنان ناب و روشنگرانه پیر امت، کتابی که در آن تلاش شده تا مهمترین نامهها و سخنرانیهای امام، که سالها قبل در جلد بیست و یکم صحیفه امام منتشر شده و بدست مریدان و رهروان آن امام رسیده بود.
یکی از نقاط قوت جدال دو اسلام، انسجام محتوایی کتاب در عین تکثر موضوعات است. با توجه به اینکه کتاب گزیدهای از سخنان پراکنده امام در مناسبتهای مختلف و یا نامههای او بوده، اما موضوعات، خیلی هوشمندانه توسط روحالله نامداری انتخاب و گردآوری شده است. در جدال دو اسلام با نوعی انسجام محتوایی مواجهیم که تمام مباحث حول محور مسئله اسلام آمریکایی شکل گرفته است. امام در سخنان خود در ابتدا به تبیین خواست و آرمان حکومت اسلامی اشاره کرده و به اسلام ناب محمدی به عنوان پارادایمی برای مسیر انقلاب میپردازد. اسلام ناب محمدی را برآمده از ایده اصلی پیامبر به عنوان واسطه وحی الهی و ائمه به عنوان کسانی که مسئولیت تاویل وحی را برعهده داشتند، میداند و در تلاش است تا با توجه به پویایی فقه، اسلام ناب را برای انسان قرن بیست و یکمی به الگویی در دسترس تبدیل کرده تا مسیر راهی برای ما و حکومت اسلامی تازه تاسیسمان باشد.
بخش قابل توجهی از کتاب، در رابطه با مسئله عدالت و عدالت همراه با معنویت در زیر سایه حکومت اسلامی بحث به میان آورده است، از دیدگاه امام تنها راهحلی که بتوانیم عدالت را در سایه معنویت و با معیارهای عدل علوی در کشور پیاده کنیم، انقلاب و تشکیل حکومت اسلامی ست که از قِبل آن، مدل حکرانی اسلامی در ایران اجرا شود. با همین موضوعیت، امام در مناسبتها و با اقشار مختلف وارد گفتگو شده و جایگاه عدل را در احکام اسلام تبیین کردند، امام خمینی سعی کردند تا حکومت اسلامی و تمامی داعیهداران آن را جزئی از این مسیر دانسته و آنان را از خطراتی که در این راه متوجه آنان خواهد شد، بر حذر داشته باشند.
جبههای که پیر امت در مقابل اسلام ناب محمدی ترسیم کردند، اسلامی بود سلطنتی، جایگاهی که در آن سیاستمداران از جنس مردم نبوده و جامعه را در نوعی محرومیت حاکی از طبقه اجتماعی و یا انسداد اجتماعی نگه خواهند داشت، اسلامی التقاطی، دینی که در آن سردمداران و حکمرانان، توان پیادهسازی ایدئولوژی اصیل پیامبر را ندارند، چرا که بسیاری از موارد برای آنان بطور خالصانه به ایمان و باور قلبی تبدیل نشده است. مقابل اسلام ناب محمدی، اسلامی ست آمریکایی.
در این کتاب سعی بر آن بوده که انقلاب، طرح حکومت اسلامی و ولایت فقیه، به عنوان الگویی اصیل و نجاتبخش معرفی و تبیین شود، امام این فضا را به مبارزه تشبیه میکند، مبارزهای که از ابتدای خلقت، میان حق و باطل وجود داشته و با گذر زمان، پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی، بر پیچیدگی آن افزوده خواهد شد. امام، میدانی را ترسیم میکند که لازمه آن جهاد است، جهاد جبهه حق. از منظر امام، جهاد، لفظی ست که برای نوعی تلاش بیوقفه شبانه روزی در مقابل طاغوت، دشمن و باطل صورت میگیرد.
او راهحل برونرفت از گردابی که غرب در آن دست و پا زده و شرق در حیرت مقابله با آن مرعوب و مبهوت شده را اسلام و اجرای ایده اسلامی میدانست، از طرفی هم به این موضوع واقف بوده که اگر قرار است ما با تکیه بر اسلام، مقابل نوعی غربی شدن و یا جهانی شدن بایستیم، پس بیشک طاغوت دست از پا ننشسته و به مقابله با ما خواهد آمد، از منظری دیگر هم حتی اگر توان دخالت و یا تاثیرگذاری مستقیم را نداشته باشد، حتما از طریق تاثیرگذاری بر حکمرانان اسلامی، سعی بر منحرف کردن انقلاب از مسیر خود و از مسیر ناب محمدی را خواهد داشت.
امام روحالله از همان سالها مردم را متوجه آسیب انحراف از این انقلاب با مسائلی چون مقدسمآبی و خشک مذهبی عدهای کرده بود و فارغ از آرمانی که محقق نخواهد شد، او نگران اسلامی بود که به دست متولیان اسلام آمریکایی، رو به زوال خواهد رفت.
کتاب جدال دو اسلام که توسط روحالله نامداری نوشته شده و گزیدهایست از جلد بیست و یکم صحیفه امام، با محوریت اسلام آمریکایی، بسیاری از ایدهها و نگرانیهای امام را به بهترین شکل، طرح و تبیین میکند. برای آَشنایی با ایدئولوژی اسلام ناب محمدی و سخنان مطرح شده در صحیفه امام، مطالعه کتاب جدال دو اسلام، میتواند مفید واقع شود.
شاید امام هم این روزهای را میدیدند که آرمانها کمرنگ شده، بازار ایدئولوژیها بیرونق و همچنان مردمانی هستند که سردرگم و ناچار در اندیشه اسلامی غوطهور بوده و به دنبال شناخت بهترین راه برای پیادهسازی اسلام در تمام جنبههای زندگی خود باشند.